GEBELİK DÖNEMİNDE BESLENME NEDEN ÖNEMLİDİR ? « Bölge Haber

25 Kasım 2020 - 17:22

GEBELİK DÖNEMİNDE BESLENME NEDEN ÖNEMLİDİR ?

reklam
GEBELİK DÖNEMİNDE BESLENME NEDEN ÖNEMLİDİR ?
Son Güncelleme :

13 Şubat 2020 - 22:51

reklam

Bebeğinizin ve Sizin Sağlığınızın Temel Taşlarından Birisi Yeterli ve Dengeli Beslenmedir. Gebe kadının beslenmesi ve anne karnındaki bebeğin sağlığıyla arasında doğrudan bir ilişki vardır.Anne karnındaki bebeğin bedensel ve zihinsel gelişimini sağlıklı bir şekilde tamamlayabilmesi annenin sağlıklı  ve dengeli beslenmesiyle mümkündür.

GEBELİKTE YETERSİZ VE DENGESİZ BESLENMEYE BAĞLI GÖRÜLEBİLEN SAĞLIK SORUNLARI

Gebelikte yetersiz ve dengesiz beslenme; anne ve bebek sağlığını olumsuz etkilemekte ve beslenmeye bağlı bazı sağlık sorunlarını ortaya çıkarmaktadır.

Kansızlık (anemi)

Kemik dokusu bozuklukları (osteomalasia)

Gebelik zehirlenmesi (toksemi)

Ödem

Ağırlık kazanımının yetersiz olması ile birlikte bebek ve anne sağlığının bozulması

Anne ve bebek ölümleri

Prematüre ve düşük doğum ağırlıklı bebek doğumları

Bebekte zihinsel ve fiziksel gelişim bozuklukları

GEBELİKTE BESLENME ÖNERİLERİ

Yemeklerle birlikte çay ve kahve alımının demir emilimini azaltarak kansızlığa neden olur , demir emilimini arttırmak için yemeklerle birlikte C vitamini içeren besinleri tüketmeye özen gösterin .

Gebelikte artan demir gereksiniminin besinlerle karşılanabilmesi için normal gereksinime ek olarak  doktorunuzun bilgisi dahilinde 10-20 mg demir alınmalıdır. Gebelikte beslenme programı içinde demirden zengin besinlerin (kırmızı et, kümes hayvanları, kuru baklagiller, kuru meyveler, pekmez, tam tahıl ve zenginleştirilmiş tahıl ürünleri gibi besinler) yer alması önemlidir

Bebeğin gelişmesiyle kalsiyum ihtiyacı artar anne depolarından çekilen kalsiyum ihtiyacını karşılama için süt ve süt ürünleri tüketimine özen gösterin .

Sade makarna, kraker, patates, pirinç, meyve ve sebze gibi kolay sindirilebilir karbonhidratları tercih ediniz.

Kızartma ve diğer yağ içeriği yüksek besin tüketiminizi sınırlandırınız

Kabızlığı önlemek için sebze, meyve, tam tahıl ürünleri, kurubaklagiller gibi posa içeriği yüksek besinleri tüketiniz. Günde en az 5 porsiyon sebze ve meyve, kepekli ekmek, tam tahıl ürünleri ve haftada iki kez kurubaklagil yemekleri tüketerek posa miktarınızı artırınız.

Günlük sıvı tüketiminizi artırınız. Günde en az 8-10 bardak sıvı tüketmelisiniz.

Kuru erik, kuru erik suyu ve incir doğal laksatif etkileri nedeniyle kabızlığı önleyebilir.

Düzenli fiziksel aktivite, barsak fonksiyonlarının normal olmasını sağlar. Yürüyüş, yüzme ve hafif egzersizler gebelik süresince yapılabilecek en iyi egzersizlerdir.

 Mide  rahatsızlıkları hafifletmek için:

Yemeklerinizi azar azar ve sık sık tüketiniz.

Çok yağlı ve soslu besinlerden sakınınız.

Çay, kahve, kakao gibi kafeinli içecekler, mide bulantısı ve mide ekşimesine neden olabileceği için tüketmeyiniz

Yemeklerden sonra mide salgısını bastırmak için yürüyüş yapabilirsiniz.

Uyurken başınızı yüksekte tutmalı ve rahat elbiseler tercih etmelisiniz.

Doktorunuza danışmadan antiasit gibi ilaçları kullanmayınız.

GEBELİKTE TÜKETİLMESİ GEREKLİ BESİNLER VE MİKTARLARI

Gebelikten dolayı artan enerji ve besin öğesi ihtiyaçlarının karşılanabilmesi için gebe kadının normal zamanda yediklerine ek olarak tüketmesi gereken besinler, miktarları ve beslenme ilkeleri şunlardır:,

Bir su bardağı kadar süt veya yoğurt veya 2-3 kibrit kutusu kadar peynir veya 1-2 kaşık çökelek . Süt veya yoğurt çorbalar içinde de (sütlü çorba, yoğurtlu çorba) tüketilebilir.

Bir adet yumurta veya yumurta kadar et, tavuk, balık. Bu besinler tüketilemiyorsa kurubaklagil yemekleri, mercimekli veya nohutlu çorbalar tüketilebilir.

Yemeklerle birlikte C vitamininden zengin sebzeler (maydanoz, kıvırcık, lahana, biber, domates, karnabahar vb.) meyveler (kuşburnu, portakal, mandalina, elma, şeftali vb. ) ve taze meyve suları tüketilmelidir.

Sebzelerin ve kuru baklagillerin haşlama sularının dökülmesi vitamin ve mineral kayıplarına neden olacağı için haşlama suları dökülmemelidir.

Yemeklerde iyotlu tuz kullanılmalıdır. Yüksek tansiyon (hipertansiyon) varsa yemekler tuzsuz veya az tuzlu pişirilmelidir.

Besin çeşitliliğine önem verilmelidir. Bu şekilde birçok vitamin ve mineralin vücuda alınması mümkün olacaktır.

Sıvı alımı asla ihmal edilmemeli, günde en az 8-10 bardak su içilmelidir. Özellikle kabızlık şikayeti varsa bol su içerek, kabuğu ile yenen meyveleri tüketerek, her öğünde sebze ile salataya yer vererek ve yürüyüş yaparak bu sorunun önüne geçilebilir.

 

 

Diyetisyen Betül Beyza ÖZDEMİR

Soru ve görüşleriniz için ;

betulbeyza_ozdemir@hotmail.com

reklam

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.
reklam
reklam