HALK ARASINDA ŞEKER HASTALIĞI OLARAK BİLİNEN DİYABET NEDİR ? « Bölge Haber

30 Ekim 2020 - 11:22

HALK ARASINDA ŞEKER HASTALIĞI OLARAK BİLİNEN DİYABET NEDİR ?

reklam
HALK ARASINDA ŞEKER HASTALIĞI OLARAK BİLİNEN DİYABET NEDİR ?
Son Güncelleme :

20 Ocak 2020 - 20:47

reklam

Diyabet vücudun pankreas adlı salgı bezinden üretilen insülin hormonunun çeşitli nedenlerden dolayı eksikliğiyle veya yetersizliğiyle   gelişen ömür boyu süren bir hastalıktır. Sonuç olarak kişi yediği besinlerdeki glukoz kana geçer yetersiz insülin etkisiyle , enerji için kullanılamaz kan şekeri aşırı yükselir ve HİPERGLİSEMİ meydana gelir.

Diyabeti sınıflandıracak olursak iki tip diyabet vardır ;

TİP 1 DİYABET ;

Dışarıdan insüline bağımlı , İnsülin hormonun eksikliğinden ortaya  çıkar  genellikle çocukluk ve ğençlik çağlarında görülür  ailesinde  TİP 1 Diyabetli olan bireyler bu hastalık açısında risk  grubundadır.

TİP 2 DİYABET ;

İnsülin hormonunun çeşitli  nedenlerle  tam etkisini gösteremez aşırı şişman olma , hareketsiz yaşam, yoğun stres altında olma veya ailesinde diyabetli olan bireyler bu hastalık açısından risk grubundadır.

DİYABETİN BELİRTİLERİ NELERDİR ?

Sık idrara çıkma,

Ağız kuruluğu,

Çok su içme,

Açlık hissi,

Cilt yaralarının geç iyileşmesi,

Kuru ve kaşıntılı bir cilt,

Sık sık enfeksiyon gelişmesi,

Ellerde ve ayaklarda uyuşma, karıncalanma görülür. Ancak bu belirtiler zaman içinde yavaş yavaş ortaya çıkar.

DİYABETİN KRONİK KOMPLİKASYONLARI NELERDİR ?

Kalp hastalıkları ve inme riski

Gözlerin hasar görmesi

Böbreklerin hasar görmesi

Sinirlerin hasar görmesi

Diyabetik ayak

NİÇİN BİR DİYETİSYENLE GÖRÜŞMEM GEREKİYOR?

Diyabet tedavisinin amacı kan şekeri düzeyinizi normal sınırlar içerisinde tutarak, kısa veya uzun dönemde oluşabilecek sağlık sorunlarını önlemek veya geciktirmektir. diyabet, yaşamınızda başta beslenme alışkanlıklarınız olmak üzere bazı değişikliklerin oluşmasını gerektirmektedir. Kan şekerini oluşturan asıl kaynak yiyeceklerdir ve bu nedenle sağlıklı beslenme diyabette tedavinin temelidir.

DİYABETLİ BİREYLER BESLENMELERİNDE NELERE DİKKAT ETMELİDİR ?

  • Özel diyabetik ürünler ve size özel yemeklere ihtiyacınız yoktur.
  • Aileniz için pişirilen, “sağlıklı” her besin sizin için de uygundur.
  • Her gün her besin grubundan yemelisiniz.
  • Kompleks karbonhidratları tercih edin ve lif alımını artırın.
  • Daha fazla nişastasız sebze (brokoli, ıspanak), meyve ve bakliyat tüketin.
  • Tahılların en az işlenmiş olanlarını tercih edin.
  • Yulaf kan şekerinin hızla yükselmesini önleyip kan şekerini düzenler ve kilo vermeye yardımcı olur.
  • Patates ve işlenmiş tahıllardan kaçının (beyaz ekmek, beyaz makarna, vs.).
  • Tatlılardan kaçının.
  • Yağ, şeker ve tuzu mümkün olduğunca az kullanın.
  • Bir çay kaşığından (2300 mg sodyum) fazla tüketmeyin (hipertansiyon olmasa bile). Sodyum (tuz) böbreklerde glukoz geri emiliminde rol oynar.
  • Sağlıklı et tercih edin (balık, yağsız kırmızı et, tavuk eti).
  • Sağlıklı yağlar tercih edin; zeytin yağı, kabuklu yemişler (badem, ceviz, vs.). Hazır, paketlenmiş gıdada bulunan trans yağları tüketmeyin.
  • İlk gıda alımını takiben belli bir süre sonra beyindeki tokluk merkezi uyarılacağı için ne kadar yavaş yemek yenilirse o kadar az kalori alımı ile bu süreye ulaşılmış olur.
  • Tokluk hissedince yemeye devam etmeyin.
  • Belli gıdalara olan düşkünlük zamanla kaybolabilir ve tercihler değişebilir. Yeme alışkanlığınız iyi yönde değiştikçe zamanla eskiden çok sevdiğiniz gıdalar çok tatlı ve ağır gelmeye başlayacak ve gıda tercihiniz kendiliğinden sağlıklı yöne kayacaktır.
  • Canınız tatlı istediğnde tarçınlı süt tüketmeyi deneyin yapılan çeşitli araştırmalar sonucunda tarçının kan şekeri düzenlenmesinde pozitif etkisi olduğu göstermektedir.
  • Meyvelerin kurudukça şeker oranlarında yükselme olur bu yüzden kuru meyve tüketimine önemli ölçüde sınırlayın ve dikkat edin .
  • Kan şekerinin hızlı yükseltecek olan glisemik indeksi ve yükü yüksek olan  Beyaz ekmek , makarna , pilav gibi besinlerin yerine glisemik indeksi ve yükü daha düşük olan Tambuğday ekmeği , tam tahıl ürünleri , bulğur gibi besinler tercih edin .        Diyetisyen Betül Beyza ÖZDEMİR

    Soru ve görüşleriniz için  ;  betulbeyza_ozdemir@hotmail.com

 

 

reklam

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.
reklam
reklam