YÜKSEK TANSİYON (HİPERTANSİYON) BESLENMEDE NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR ? « Bölge Haber

20 Eylül 2020 - 17:11

YÜKSEK TANSİYON (HİPERTANSİYON) BESLENMEDE NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR ?

reklam
YÜKSEK TANSİYON (HİPERTANSİYON) BESLENMEDE NELERE DİKKAT EDİLMELİDİR ?
Son Güncelleme :

09 Şubat 2020 - 17:49

323 views
reklam

Kan dolaşımının sağlanması için bir basınç gerekmektedir bu basıncın gereğinden fazla olması Yüksek tansiyon (HİPERTANSİYON) oluşumuna neden olur .

Yüksek tansiyon felç , böbrek hastalıkları , kroner kalp hastalıkları için önemli risk faktörüdür.

Dünya Sağlık Örğütü’ne göre

Sistolik Kan Basıncı            Diastolik Kan Basıncı

140 mmHg                           90 mmHg ve altında                NORMAL

141- 159 mmHg                  91- 94 mmHg                           SINIRDA VE HAFİF HT

160 mmHg                           95 mmHg veya üstünde         HİPERTANSİYON

Olarak sınıflandırılmaktadır.

Yüksek tansiyon (hipertansiyondan korunmak için  nelere dikkat etmeliyiz?

Yüksek tansiyondan tedavisinde Doktorunuzun öngördüğü ilaç tedavisini yanı sıra bazı yaşam tarzı ve beslenme değişikliklerine gidilmekte fayda vardır . Kan basıncı vücudumuza aldığımız besinlerden etkilenir bu yüzden yeterli ve dengeli beslenme sağlanmalıdır .

Sigara kullanımı bırakılmalı .

Hipertansiyon tedavisinde vücut ağırığı mutlaka istenilen seviyeye gelmelidir.

Aİilede hipertansiyon öyküsü varsa BKİ mutlaka istenilen aralıklarda tutulmalıdır .

Dengeli bir diyet ve günlük fiziksel aktivitenin arttırılması ve normal bir BKİ kan basıncında olumlu değişikliklere  neden olabilir.

Günlük sodyum alımı 1,5-2,5 g arasından(4-6 g tuz) aralığını geçmemeli gerekirse yemeklere tuz katılmamalı  , tuz tüketimini azaltmak için sofrada tuzluk bulunmamalı veya tuzsuz ekmek tercih edilmelidir.

Potasyum alımının kan basıncını düşürme üzerinde olumlu potansiyal etkiye sahiptir bu yüzden ,yemeklerde potasyumdan zengin nane , maydanoz , kekik ,limon suyu , dereotu ,soğan gibi besinler kullanarak yemeğin besleyici değeri ve  lezzeti arttırılabilir.

Potasyumda zengin yeşil yapraklı sebzeler ve meyveler mutlaka beslenmede yer almalıdır.

Doymuş yağlardan zengin iç yağı , kuyruk yağı , tereyağından , sade yağ , katı margarinden  uzak durulmalıdır.

Paketli gıdaları alırken etiketleri dikkatli okunmalı yağsız veya az yağlı olanı tercih edilmeli ,

Omega-3 Çoklu doymamış yağ asitleri(n-3-PUFA) kan basıncını düşürmede olumlu potansiyal  etkisi olduğu için günlük 3-6 g balık yağı takviyesi alınabilir ve haftada en az 2 kez balık tüketimi tercih edilmelidir.

Alkol tüketimi bayanların günlük 1 kadeh , erkeklerin günlük 2 kadeh  , haftada 3-4 günü geçmeyecek şekilde sınırlandırılmalı .

Sarımsak kullanımı hipertansiyonlu bireylerde önerilmektedir.

Çok şekerli yiyeceklerden uzak durulmalı (pasta, dondurma, şerbetli tatlılar, meşrubatlar, meyve suları).

Atıştırmalık olarak meyve, çiğ sebze, yağsız tuzsuz mısır patlağı tercih edilmelidir.

Sucuk, salam gibi işlenmiş şarküteri ürünlerini, salamura yiyecekleri (turşu, sebzeler, zeytin gibi), ve sosları (ketçap, hardal vb) tüketimi en aza indirilmeli.

Mineral ve lif gibi ek besin maddelerini alabilmek için tam tahıl içeren yiyecekleri tercih edin. Örneğin tam buğday ekmeği veya tam tahıllardan hazırlanmış gevrekleri tüketin.

Stresten uzak durun pozitif yaşamaya odaklanın  sağlıkla kalın …

 

 

 

 

 

Diyetisyen Betül Beyza ÖZDEMİR

 

Soru ve görüşleriniz için ;

betulbeyza_ozdemir@hotmail.com

reklam

YORUM YAP

YASAL UYARI! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen kişiye aittir.
reklam
reklam